اطلاعات پزشکی
16 مهر 1397
شما اینجا هستید: ویزئو > اخبار > اطلاعات پزشکی > ویتامین E؛ ماده مغذی حیاتی

ویتامین E؛ ماده مغذی حیاتی

ویتامین E؛ ماده مغذی حیاتی

به گزارش ویزئو و به نقل از livescience ،ویتامین E، یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی بوده و در انواع مختلفی از غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. بهترین راه به دست آوردن این ویتامین، رژیم غذایی سالم است. کمبود ویتامین E نادر بوده و مصرف زیاد مکمل‌ها برای جبران کمبود آن، نگران‌کننده است.
بهترین منابع غذایی این ویتامین شامل انواع آجیل؛ همانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی همانند آفتابگردان، گندم، ذرت و روغن سویا است. دانه‌های خام و آفتابگردان، سبزیجاتی همانند اسفناج و بروکلی، حاوی ویتامین E هستند.
کمبود ویتامین E بسیار نادر است. برخی از افراد نسبت به دیگران، مستعد ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. نوزادان، افرادی که دچار سوء جذب چربی هستند، احتمال بیشتری برای کمبود این ویتامین دارند.
این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می‌کند. همچنین ویتامین E دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد و به بهبود عملکرد سیستم گردش خون کمک می‌کند. این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری این چنین نیست.

همچنین در جلوگیری از سقط جنین نیز بسیار مؤثر است. هرچند ویتامین E مهم‌ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم‌های سالم است، اما همه فواید و خطرات ویتامین E هنوز خیلی مشخص نیست.

خبرهای مشابه
عواملی که موجب کمبود ویتامین‌D ‌می شود را بشناسیم!
عواملی که موجب کمبود ویتامین‌D ‌می شود را بشناسیم!

بسیاری از مطالعات نشان داده است بیماران دچار اختلال افسردگی دچار کمبود ویتامین D هستند و مطالعاتی دیگر بیانگر این است که مقدار بالای ویتامین D در کاهش علائم مربوط به اختلال افسردگی موثر واقع می شود. از آنجایی که افسردگی اختلال روانی خطرناکی است و در بسیاری موارد منجر به خودکشی می شود، مصرف میزان قابل قبولی از ویتامین D به شدت توصیه می شود. بنابراین اگر از افسردگی رنج می برید، مصرف ویتامین D را با مشورت پزشک مربوطه شروع کنید.

وضعیت نگران‌کننده ویتامین D در کشور
وضعیت نگران‌کننده ویتامین D در کشور

کمبود ویتامین D مشکل جهانی است و با توجه به کمبود این ویتامین تمام افراد نیازمند مصرف مکمل ویتامین D در کشور هستند.

باید ها و نبایدهای مصرف مکمل ها
باید ها و نبایدهای مصرف مکمل ها

مصرف هر ماده غذایی و مغذی اگر خارج از میزان نیاز بدن باشد ، برای فرد ضرر دارد، مکمل‌های مولتی ویتامین‌ها هم از این قاعده مستثی نیستند.

اوردوز ویتامین A
اوردوز ویتامین A

ویتامین A از جمله مواد مغذی مهم برای بدن است اما افراط در مصرف آن می‌تواند تراکم استخوانی را کاهش داده و فرد را در معرض شکستگی استخوانی قرار دهد.

رایگان شدن داروی راپامیون ؛ داروی حیاتی بیماران کلیوی
رایگان شدن داروی راپامیون ؛ داروی حیاتی بیماران کلیوی

با همکاری مسئولان وزارت بهداشت داروی راپامیون که یک داروی حیاتی برای بیماران کلیوی است، رایگان شد.

خستگی حیاتی شانس ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد
خستگی حیاتی شانس ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد

تحقیقات  اخیر نشان می‌دهد که خستگی حیاتی که یک نشانگر پریشانی روانشناختی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

9خاصیت ویتامین B12
9خاصیت ویتامین B12

ویتامین B12 ، یکی از ویتامین های موردنیاز بدن در سنین بالا و دوران بارداری است.

 عدم تاثیر مولتی ویتامین‌ها بر عملکرد قلب
 عدم تاثیر مولتی ویتامین‌ها بر عملکرد قلب

با وجود بی تاثیر بودن مولتی ویتامین ها در پیشگیری از بیماری های قلبی،اما برخی افراد مانند زنان باردار، کودکان ضعیف و افرادی که درمان سرطان انجام می‌دهند نیاز مبرمی به مصرف مولتی ویتامین،برای حفظ و بهبود شرایط سلامتی خود دارند.