اطلاعات پزشکی
14 آبان 1397
شما اینجا هستید: ویزئو > مقاله > اطلاعات پزشکی > ضرورت کاهش اضافه وزن پیش از چهل سالگی

ضرورت کاهش اضافه وزن پیش از چهل سالگی

ضرورت کاهش اضافه وزن پیش از چهل سالگی

به گزارش ویزئو و به نقل از healthline، افزایش سن با دشواری هایی در کاهش وزن همراه است. اگر شما از دسته افرادی هستید که بالای چهل سال سن دارید و در عین حال از اضافه وزن رنج می برید، شاید به دنبال راهکارهایی برای رهایی از این وزن اضافه هستید. اضافه وزن تنها به زیبایی و تناسب اندام مربوط نیست، بلکه باعث برخی مشکلات برای سلامتی نیز می شود.
دلایل زیادی وجود دارد که کاهش وزن را در سنین بالا دشوار می کند. مثلا عامل ژنتیک در این میان بی تاثیر نیست. پایین آمدن سرعت سوخت و ساز با افزایش سن نیز از جمله دلایل دشواری کاهش وزن در سنین بالا است. این عامل در زنان یائسه به سبب تغییرات هورمونی نقش مهم تری دارد. مصرف برخی غذاهای خاص می‌تواند به تأخیر یا تسریع شروع یائسگی منجر شود.
برخی تحقیقات نشان داده اند، مصرف حبوبات تازه مثل نخودفرنگی یا لوبیا سبز، ماهی‌های چرب مثل ماهی‌های سالمون و ساردین می‌توانند در تأخیر شروع یائسگی، نقش موثری داشته باشند. درحالیکه، مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل برنج یا پاستا می‌تواند شروع یائسگی را تسریع کند.عادات و سبک زندگی نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که کاهش وزن را در سنین بالا با دشواری همراه می سازد. به عنوان مثال با افزایش سن شاید تمایل فرد برای ورزش کردن کاهش پیدا کند یا فرد دچار استرس های بیشتری شود.
تغییر در الگوی خواب نیز عامل دیگری است که کاهش وزن را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید دیر خوابیدن در دهه بیست زندگی مشکل چندانی برای کاهش یا افزایش وزن به وجود نیاورد. اما خواب کم بعد از چهل سالگی که معمولا به سبب مسئولیت های زندگی یا کار سخت است مشکلات بیشتری برای کاهش وزن به وجود بیاورد.
گنجاندن پروتئین و سبزیجات به رژیم غذایی روزانه و کاهش مصرف چربی های اشباع شده نیز گام در جهت کاهش وزن آسان تر در سنین بالا است. عامل دیگری که کاهش وزن را در سنین بالا سخت تر می کند این است که با افزایش سن مفاصل اجازه نمی دهند فرد در ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، یوگا یا مثلا ورزش بستکتبال شرکت کند. اما فراموش نکنید همیشه راهکاری وجود دارد و در سنین می توان ورزش شنا را جایگزین کرد.
رژیم غذایی حاوی میوه‌جات، سبزیجات، غلات و گوشت های بدون چربی می تواند به کاهش وزن و به دنبال آن کاهش فشار خون در سنین بالا کمک کند. از آنجاییکه وگان ها و گیاه خواران کم تر دارای فشار خون بالا هستند، محققان به این نتیجه رسیده اند که رعایت رژیم غذایی حاوی میوه جات و سبزیحات در کنترل فشار خون بالا و کاهش وزن بسیار موثر است. میزان مصرف گوشت قرمز، نمک، شکر و چربی در سنین بالا باید کاهش پیدا کند. میزان نمک مصرفی در سنین بالا نباید روزانه بیش از یک قاشق غذاخوری باشد. با توجه به اینکه داشتن اضافه وزن یکی از عوامل بالا رفتن فشار خون است، رعایت رژیم غذایی سالم در سنین بالا با کاهش اضافه وزن و کنترل فشار خون همراه است.

خبرهای مشابه
زنان زیر چهل سال هم یائسه می شوند!
زنان زیر چهل سال هم یائسه می شوند!

سن طبیعی یائسگی معمول پنجاه سال است، اما دلایلی چون ژنتیک، برخی بیماری ها، برخی درمان ها و برخی عوامل دیگر موجب می شود زنان پیش از سن چهل سالگی یائسه شوند.

راهکارهایی برای درمان آرتروز زانو
راهکارهایی برای درمان آرتروز زانو

یک جراح زانو با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در ایجاد آرتروز زانو نقش مهمی دارند،گفت:به ازای هر کیلوگرم اضافه وزن، چهار کیلوگرم فشار مضاعف به زانو وارد می‌شود.

کافئین در کاهش وزن تاثیر دارد؟
کافئین در کاهش وزن تاثیر دارد؟

کافئین ممکن است کمی روند  کاهش وزن را افزایش دهد یا از افزایش وزن جلوگیری کند، اما هیچ دستاوردی وجود ندارد که مصرف کافئین باعث کاهش قابل توجه یا دائمی وزن شود. 

سرطان ریه؛ شایع‌ترین سرطان در بین زنان
سرطان ریه؛ شایع‌ترین سرطان در بین زنان

برخی پیش بینی ها مبنی بر این است که نرخ مرگ و میر در زنان به علت سرطان ریه بین سال های 2015 تا 2030 به چهل و سه درصد خواهد رسید. این آمار در مورد سرطان سینه تنها نه در صد است.

اختلال تالاسمی و ضرورت تشخیص آن
اختلال تالاسمی و ضرورت تشخیص آن

تالاسمی یک بیماری ارثی است که توانایی بدن را برای تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین تحت تاثیر قرار می دهد. ضرورت تشخیص به هنگام این بیماری در درمان آن بسیار مهم است.

ضرورت تشخیص به‌موقع سرطان بیضه
ضرورت تشخیص به‌موقع سرطان بیضه

تومور بيضه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردانه بین سنين بیست‌و‌پنج تا سی‌و‌چهار سالگی است.

اضافه وزن در فرزندانمان را جدی بگیریم
اضافه وزن در فرزندانمان را جدی بگیریم

یک فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم کودکان معتقد است که روند افزایش چاقی در دنیا به خصوص در میان کودکان، زنگ خطری است که باید پیش از بروز معضلات جدی تر، نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام کرد

حفظ تناسب اندام پس از 40 سالگی
حفظ تناسب اندام پس از 40 سالگی

حفظ تناسب اندام افراد پس از 40 سالگی با اهتمام به موضوعاتی چون سبک زندگی، غذاهای مصرفی و نحوه ترشح و کارکرد هورمن ها شکل می گیرد.