اطلاعات پزشکی
22 دی 1397
شما اینجا هستید: ویزئو > مقاله > اطلاعات پزشکی > از محیط کاری خود لذت ببرید

از محیط کاری خود لذت ببرید

از محیط کاری خود لذت ببرید

فقدان سه چیز در محل کار و در ارتباط با شغل افراد موجب می‌شود تا آنها احساس ناشادی و افسردگی کنند که این سه عامل عبارتند از: هدف، امید و دوستی.
به گزارش ویزئو و به نقل از بهداشت نیوز، واقعیت این است که زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که بخواهیم ساعات متمادی حضور در محل کارمان را با ناراحتی و بی حوصلگی سپری کنیم. با این همه شاید احساس خیلی از شما در مورد شغلتان و محیط کارتان احساسی منفی و ناخوشایند باشد که هر روز دوست دارید زودتر ساعات کاری تان تمام شود و شما زودتر به خانه برگردید و از بودن در محل کارتان خلاص شوید. اما مشکل کجاست که خیلی‌ها چنین احساسی در مورد شغل و محیط کارشان دارند و تاب و توان بودن در آنجا و لذت بردن از آن را ندارند؟ در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که فقدان سه چیز در محل کار و در ارتباط با شغل افراد موجب می‌شود تا آنها احساس ناشادی و افسردگی کنند که این سه عامل عبارتند از: هدف، امید و دوستی. در ادامه به اهمیت این سه عامل در زمینه شادکاری و لذت بردن از کار اشاره خواهد شد.

هدف و کار معنادار
همه ما به شدت نیازمند داشتن هدفی مشخص برای کاری هستیم که انجامش می‌دهیم و بدون این هدف و مقصود مشخص نخواهیم توانست از کاری که می‌کنیم لذت ببریم. هدف از انجام یک کار جزو پایدارترین و موثرترین ابزارها برای برانگیخته شدن افراد در محل کارشان محسوب می‌شود و عامل تسکین کارکنانی است که با مشکلاتی همچون استرس‌های کاری، روسای کج خلق و تحمل ناپذیر و موانع کاری دست به گریبان هستند. بر همین اساس هم هست که به افراد توصیه می‌شود تا به‌طور پیوسته به دنبال یافتن هدف یا اهداف مشخصی برای کار کردن و حضور در شغلشان باشند تا به این‌وسیله طعم شادکاری را به‌طور کامل بچشند.

امید به پیشرفت
امید به موفقیت و پیشرفت نیز به مانند هدف داشتن بر شادکاری و احساس رضایت در محل کار تاثیرگذار است.امید، خوش بینی و نگرش مثبت نسبت به آینده موجب می‌شود تا افراد به‌رغم مشکلات و موانع به فرداهای بهتر امیدوار باشند و سختی‌های امروز را راحت‌تر تحمل کنند. در واقع، امید، موتور محرکه انرژی، خلاقیت و مقاومت است که انرژی‌های منفی و فشارهای کاری را کنار می‌زند و به کارکنان و مدیران روحیه کار مضاعف می‌دهد. متاسفانه بسیاری از مدیران به اشتباه فکر می‌کنند که عواملی همچون فرهنگ سازمانی و رسالت‌های کاری به تنهایی قادرند به همه افراد امید ببخشند و آنها را نسبت به کاری که می‌کنند علاقه‌مند نگه دارند حال آنکه تجربه نشان داده که نگرش‌ها و فرهنگ‌های سازمانی عمدتا الهام بخش و محرک خود سازمان‌ها هستند و نه کل کارکنان شان و برای امیدبخشی و الهام دادن به کارکنان لازم است که برای هر فرد مشخص شود مسوولیت‌ها و نقش آفرینی او در محل کارش چگونه و تا چه حدی با نگرش ها، آرمان‌ها و اهداف شخصی و فردی او همخوانی دارد و با ترکیب این دو است که می‌توان احساس مثبت و خوشایندی در کارکنان به وجود آورد.

روابط دوستانه با همکاران
روابط دوستانه بین کارکنان از جمله مهم‌ترین عوامل انگیزه‌بخش و شادی آور در محل کار بوده که علاقه به کاری که افراد در حال انجامش هستند را نیز افزایش می‌دهد. در واقع روابط دوستانه و صمیمانه همکاران در تیم‌های کاری است که موفقیت جمعی و تیمی آنها را میسر می‌سازد. تحقیقات روانشناسان ثابت کرده که وجود فرد یا افرادی در کنار ما در محل کار که وضعیت ما برای آنها اهمیت دارد موجب قوت قلب و علاقه‌مندتر شدن به کاری می‌شود که به آن اشتغال داریم. به همین دلیل هم هست که یکی از ملاک‌های یک کار خوب داشتن همکاران و دوستانی خوب و صمیمی است.

خبرهای مشابه
عوامل استرس زای محیط کاری
عوامل استرس زای محیط کاری

یک روانشناس معتقد است که محیط استرس زای کاری منجر به سردرد، معده درد یا مشکلات خواب، بی حوصلگی و عدم تمرکز  می شود.

کم کاری تیروئید چه نشانه هایی دارد؟
کم کاری تیروئید چه نشانه هایی دارد؟

کم کاری تیروئید به وضعیتی اگفته می‌شود که در آن بدن به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی تولید نمی‌کند. افرادی که کم کاری تیروئید دارند نشانه هایی مثل خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، احساس سرما و بسیاری علائم دیگر را از خود نشان می دهند.

کارهایی که در دهه ۲۰ زندگی باید انجام دهید
کارهایی که در دهه ۲۰ زندگی باید انجام دهید

اگر در دهه ۲۰ زندگی قرار دارید، نفس عمیق بکشید و از دهه‌ای که در آن هستید لذت ببرید. چرا که تقریباً کسی از شما انتظار ندارد همه کارها را به درستی انجام دهید. در این دهه باید به کشف شیوه مورد علاقه زندگی خود بپردازید.

قاتلین تمرکز در محیط کار
قاتلین تمرکز در محیط کار

اگر حجم کاری معین را در یک بازه زمانی مشخص ،انجام دادید به خودتان جایزه بدهید. مثلا، یک لیوان قهوه برای خودتان بریزید یا برای چند دقیقه در محوطه دفتر کاری تان قدم بزنید.

اگر گیاه‌خوار هستید بخوانید
اگر گیاه‌خوار هستید بخوانید

از دغدغه های گیاهخواران پیدا کردن رستورانی است که غذاهای گیاهی سرو کند. مسلما گیاهخواری یک سبک زندگی است و نباید باعث شود که از سفرتان کمتر لذت ببرید

بی‌حوصلگی را از محل کاری خود دور کنید
بی‌حوصلگی را از محل کاری خود دور کنید

اگر در محل کار خود احساس کرختی و بی حوصلگی می کنید، اگر می خواهید در سال جدید یک تغییر اساسی در وضعیت کاری خود ایجاد کنید این مطلب را تا به انتها مطالعه کنید.

عاداتی برای یک روز کاری جذاب
عاداتی برای یک روز کاری جذاب

اگر می‌خواهید روز کاری سالم و جذابی داشته باشید سبک زندگی خود را تغییر داده و انجام برخی امور چون صبحانه خوردن،نوشیدن آب کافی،انجام حرکات کششی و ... را در دستور کارتان قرار دهید.

عادت را با اعتیاد اشتباه نگیرید!
عادت را با اعتیاد اشتباه نگیرید!

سارا گلستانی روانشناس در خصوص تفاوت اعتیاد و عادت گفت: عادت به انجام کاری انرژی زیادی از فرد نمی‌گیرد چرا که او در انجام آن مهارت دارد ولی اعتیاد زمانی رخ می‌دهد که فرد در صورت انجام ندادن کاری، دچار اختلال رفتاری می‌شود چرا که مجبور به انجام آن است.