سلامت روان
04 اسفند 1397
شما اینجا هستید: ویزئو > مقاله > سلامت روان > شیوه‌ی زندگی مینیمالیستی و کاهش استرس
در ستایش سادگی

شیوه‌ی زندگی مینیمالیستی و کاهش استرس

شیوه‌ی زندگی مینیمالیستی و کاهش استرس

عاطفه رنگ‌آمیزی:

به گزارش ویزئو و به نقل از outsideonline، شواهد زیادی وجود دارد مبنی‌براینکه خانه یا محل‌کار درهم و نامنظم استرس‌زا است. بی‌نطمی با اهمال‌کاری و به‌دنبال آن کاهش رضایت از زندگی همراه است. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند، درهم‌برهمی و بی‌نظمی موجب افزایش هورمون استرس‌زای کورتیزول می‌شود.

ژروم فراری نویسنده و مترجم اهل فرانسه می‌گوید:” ما معمولا به‌ خواسته‌ها و امیال‌مان دست پیدا می‌کنیم و آن‌ها را “نیازهای زندگی” اطلاق می‌کنیم.
به همین خاطر است که اطراف ما پر شده از انبوهی وسایل و اشیا که هیچ ارزشی به زندگی ما اضافه نمی‌کنند و تنها استرس را به ما القا می‌کنند.

در دوران مدرن، خیلی از افراد افتخار می کنند که خیلی مشغله دارند و وقت ندارند سرشان را بخارانند. اما درواقع، داشتن مشغله‌ی زیاد برای سلامتی خوب نیست. درواقع، زماتیکه ما انجام کارها و وظایف زیادی را برعهده می‌گیریم راه را برای ورود اضطراب و آشفتگی‌های ذهنی باز می‌کنیم.

به‌عهده گرفتن وظایف محدود و تمرکز کامل ذهن بر انجام آن وظایف بهتر از این است که حجم زیادی از کارهای مختلف را به‌عهده بگیریم و آشفتگی زیادی برای‌ ذهن‌مان ایجاد کنیم. مهم‌ترین نمونه تمرکز ذهن بر یک موضوع خاص کاری است که الیود کیپچوگه دونده ماراتن، دونده دو استقامت، و ورزشکار دو و میدانی اهل کنیا انجام داده است. این دونده علی‌رغم پیشنهادات زیادی که برای ورود به عرصه رسانه داشته است و می‌توانسته به یک فرد مشهور و سلبریتی تبدیل شود، اما ترجیح داده است یک شیوه زندگی متعادل را درپیش بگیرد و با تمرکز به ادامه فغالیت در رشته دوومیدانی بپردازد و خودش می‌گوید این کاری است که موجب خوشحالی او می‌شود. او در یک فیلم مستند می‌گوید” آنچه در زندگی اهمیت دارد شادی و خوشحالی است”. او می‌گوید:” من زندگی آرام، ساده و بدون ایجاد جلب توجه را دوست دارم و در این حالت است که احساس آزادی می‌کنم”.

خالی کردن زندگی از هرآنچه به آن نیازی نداریم نه تنها موجب احساس شادی می‌شود، بلکه باعث بهبود عملکرد می‌شود. خالی کردن زندگی و ایجاد خلا در عمل چندان کار ساده‌ای نیست، چراکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هرروزه فرصت‌های بی‌شماری برای آزمودن تجارب زیادی داریم. دراینجا، ما با مفهوم مینیمالیسم یا ساده‌گرایی مواجه می‌شویم که یک واکنش علیه ماکسیمالیسم یا تلاش برای زیبایی هرچه بیشتر و زیاد داشتن است. درواقع، این بحث در علم فلسفه به عنوان “بیشتر هست بیشتر” در تقابل با “کمتر هست بیشتر” مطرح می‌شود. اگر به شیوه زندگی مینیمالیستی یا ساده گرایی علاقه‌مند هستید راه‌هایی برای تقویت این شیوه زندگی وجود دارد:

• مهم‌ترین ارزش‌های حاکم بر زندگی‌تان یا سه تا پنج چیزی را که در زندگی‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است را لیست کنید. درواقع، عناوین این لیست اصول راهنمای شما در زندگی است.

• در مرحله‌ی بعد، فهرستی تهیه کنید و در آن قید کنید زمان و انرژی‌تان را در طول روز صرف انجام چه کارهایی می‌کنید. آیا برنامه‌ی روزانه‌تان در راستای ارزش‌ها و اصول راهنمای شما در زندگی است؟ آیا فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید با ارزش‌های اصلی شما در زندگی همخوانی دارد؟ کدام‌یک از فعالیت‌های روانه‌ای که انجام می‌دهید با ارزش‌های اصولی شما در زندگی همخوانی ندارد؟

• در واکنش به هریک از فرصت‌هایی که در زندگی شما پیش می‌آید از خود بپرسید، اگر من به این فرصت پاسخ و واکنش مثبت نشان دهم، به چه چیزهای دیگری نه گفته‌ام؟

خبرهای مشابه
شیوه های متفاوت واکنش به استرس
شیوه های متفاوت واکنش به استرس

شیوه‌های مختلف واکنش‌ به عوامل استرس ‌زا پیامدهای بلند مدتی برای سلامت جسم و روان فرد دارد.

روش های کاهش تعریق در زنان
روش های کاهش تعریق در زنان

 تنش‌های بیش از حد روزانه و استرس باعث تعریق بدن می‌شوند. برای کاهش تعریق، کمی ‌آرام‌تر باشید و استرس خود را کنترل کنید. ورزش هایی مانند یوگا نیز تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارند.

نمایش‌درمانی راهی برای تسکین دردها
نمایش‌درمانی راهی برای تسکین دردها

نمایش درمانی نوعی شیوه درمان است که در آن گروهی از افراد برای رفع پاره ای از مشکلات تحت درمان قرار می گیرند. شواهد از اثربخشی این شیوه درمانی خبر می دهند.

چگونه استرس خود را به آرامش تبدیل کنیم؟
چگونه استرس خود را به آرامش تبدیل کنیم؟

زندگی پر از استرس، آرامش را از مردم گرفته است؛ اما افراد می‌توانند با راهکارهای طبیعی، بسیاری از لحظات استرس زا را کنترل کنند و از بین ببرند.

کارهایی که در دهه ۲۰ زندگی باید انجام دهید
کارهایی که در دهه ۲۰ زندگی باید انجام دهید

اگر در دهه ۲۰ زندگی قرار دارید، نفس عمیق بکشید و از دهه‌ای که در آن هستید لذت ببرید. چرا که تقریباً کسی از شما انتظار ندارد همه کارها را به درستی انجام دهید. در این دهه باید به کشف شیوه مورد علاقه زندگی خود بپردازید.

تاثیر استرس بر بیماری های خود ایمنی
تاثیر استرس بر بیماری های خود ایمنی

محققان موفق به کشف رابطه بین سندرم PTSD  و استرس بر بیماری ام اس شده‌اند، اما آنها هنوز شواهد کافی و قابل اثباتی برای توضیح چگونگی تاثیر استرس بر روند بیماری‌های خودایمنی کشف نکرده‌اند

نقش تغذیه در سلامتی هورمون ها
نقش تغذیه در سلامتی هورمون ها

با توجه به سبک زندگی مدرن، افراد تحت فشار و استرس های روانی زیادی قرار دارند که داشتن تغذیه ناسالم نیز به داشتن مشکلات هورمونی بیشتر و به دنبال آن استرس و فشار روانی افزون تر دامن می زند.

تاثیر استرس بر زندگی زناشویی زوج‌های نابارور
تاثیر استرس بر زندگی زناشویی زوج‌های نابارور

پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان گویای آن است که استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است.