سلامت روان
15 مرداد 1397
شما اینجا هستید: ویزئو > اخبار > سلامت روان > کمبود خواب یک کشنده تدریجی

کمبود خواب یک کشنده تدریجی

کمبود خواب یک کشنده تدریجی

به گزارش ویزئو و به نقل از lifehack، داشتن خواب شب به اندازه کافی می‌تواند سلامت ما را بهبود ببخشد، سطح استرس ما را کاهش داده و به بهبود حافظه و قدرت یادگیری ما کمک کند.
دو سوم بزرگسالان کشورهای توسعه یافته 8 ساعت خواب شبانه‌ی توصیه شده را از دست می‌دهند. در ساده‌ترین حالت، آن دسته از افرادی که توانایی خواب راحتی دارند،‌ به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند.
سازمان جهانی بهداشت شیوع کم خوابی در جهان را به عنوان اپیدمی ضایعه خواب مطرح کرده‌است و اعلام داشته؛ در امریکا 35 درصد بزرگسالان شبانه 8 ساعت نمی‌خوابند. در کانادا این میزان 30 درصد و در بریتانیا نیز 37 درصد است. در ژاپن متوسط زمانی که صرف خواب شب می‌شود 6 ساعت و 22 دقیقه است. موسسه تحقیقات سیاست جهانی RAND در سال 2017 به این نتیجه رسید که خواب ناکافی یک مشکل بهداشتی عمومی است و هر ساله میلیاردها یورو در اقتصاد جهانی به این خاطر از دست می‌رود. در نظرسنجی که سال 2018 در آمریکا انجام گرفت، تنها 10 درصد از شرکت کنندگان خواب را اولیت مهم‌تری در زندگیشان اعلام کرده‌اند که پس از تناسب اندام، تغذیه و کار قرار می‌گیرد.
محروم کردن خود از خواب باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود. کمبود خواب اثرات منفی بسیار زیادی بر سلامت فیزیکی و ذهنی ما خواهد گذاشت. این اثرات شامل موارد زیر می‌شوند:


دریافت استرس بیشتر
فشار خون بالا
واکنش کندتر به وقایع
تمرکز و توجه کم
مختل شدن رابطه جنسی
بیشتر مستعد ابتلا به خشم و غم خواهید شد
خلاقیت کمتر و ذهن خسته
از دست دادن مقاومت بدن
سیستم ایمنی ضعیف‌تر
تبدیل شدن به یک فرد فراموش‌کار
از هم گسیختگی ذهنی
احتمال بیشتر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت
افزایش وزن

خبرهای مشابه
تماشای فوتبال می‌تواند کشنده باشد!
تماشای فوتبال می‌تواند کشنده باشد!

تماشای مسابقات فوتبال بسیار حساس و هیجان‌انگیز می‌تواند در صورتیکه سطح هیجانات بیش‌از‌حد بالا رود، کشنده باشد.

حمله خواب چه اختلالی است؟
حمله خواب چه اختلالی است؟

حمله خواب یک اختلال عصبی است که فرد مبتلا، کنترل حالت خواب و بیداری اش را از دست می‌دهد. افراد مبتلا به این اختلال حالاتی چون خواب آلودگی روزانه و به خواب رفتن غیر ارادی و غیرقابل کنترل را در طول روز تجربه می کنند.

کاهش تدریجی تعهدات فارغ التحصیلان پزشکی با سهمیه بومی مناطق محروم
کاهش تدریجی تعهدات فارغ التحصیلان پزشکی با سهمیه بومی مناطق محروم

می توانیم با تكیه بر ظرفیت ٣٠ درصدی پذیرش بومی در مناطق محروم، به تدریج از میزان تعهدات عمومی فارغ التحصیلان بكاهیم

دلایل کاهش خواب در تابستان
دلایل کاهش خواب در تابستان

تاثیرات منفی اختلال خواب مرتبط با گرما بر افراد بالای 65 سال دو برابر بیشتر از افراد جوان است؛برروز بیماری های متابولیک از جمله دیابت و چاقی، بیماری های قلبی، کاهش حافظه و افسردگی تنها بخشی از اثرات نامطلوب کمبود خواب بر بدن است.

آپنه‌ی خواب؛ اختلال شایع خواب
آپنه‌ی خواب؛ اختلال شایع خواب

آپنه‌ی خواب اختلالی است که باعث توقف تنفس، برای مدت کوتاهی در خواب می‌شود.

چرا خواب‌هایی که می‌بینیم را فراموش می‌کنیم؟
چرا خواب‌هایی که می‌بینیم را فراموش می‌کنیم؟

به کرات برای همه ما اتفاق افتاده‌است که به سرعت خواب‌های خود را فراموش کنیم و آن کسانی که می‌گویند کمتر خواب دید‌ه‌اند، درواقع کسانی هستند که راحت‌تر خواب خود را فراوش می‌کنند.

خواب کمتر از 6 ساعت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد
خواب کمتر از 6 ساعت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

کمبود خواب با مصرف بیشتر مواد غذایی، تحرک کمتر و خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

سرطان دهان همیشه کشنده نیست
سرطان دهان همیشه کشنده نیست

کمتر از 10 درصد از مبتلایان به سرطان دهان در صورت تشخیص به موقع فوت می کنند